For godt to år siden sad jeg med et par byggeklodser i hånden og ærgrede mig over, at de ikke kunne bygge sidelæns. Siden da er der sket rigtigt meget.

De første spæde skridt var at tage en byggeklods og skrive ”+” og ”-” i hver af de fire hjørner med en tusch og se om det ikke kunne virke. Derefter prøvede jeg at tegne klodserne med huller og tappe i et tegneprogram og fandt hurtigt ud af, at det var altså ikke helt dumt. Det gav mulighed for nogle heftige strukturer, som man også kender fra digitale spil som Minecraft mv.

Og så var det vel bare at 3D printe dem og så var lykken gjort…

Så let var det selvfølgelig ikke. Der skulle tegnes skitser af klodserne, designes værktøj/støbeform til serieproduktion. Så skulle der undersøges om vi overhovedet havde lov til at sælge det ift. patenter, designbeskyttelser, CE-mærkning, Legetøjsbekendtgørelse mv. Derefter fulgte en række tests og korrektioner før vi kunne få den helt rette størrelse og fornemmelse med klodsen, når den sættes sammen og slipper. Det er en hårfin balance med at de ikke må være hverken for stramme eller for løse at sætte sammen. Det drejer sig om korrektioner på tusindedele af en millimeter, der gør forskellen, men jeg er ret sikker på vi har ramt den lige på kornet. Det er selvfølgelig takket være de yderst kompetente samarbejdspartnere vi har haft igennem forløbet 😊

Det absolut vigtigste for mig er naturligvis, at vi har fået lavet et godt legetøj, som børnene er vilde med. Så når jeg her et par år efter at have fået ideen til klodsen, ser børn (og voksne) have stor glæde af at bygge og fordybe sig i legen med klodserne, er det noget af det, der gør mig allermest glad.

Jacob Benedictus
Direktør
VOXL

da_DK
sv_SE da_DK